Το
βιβλίο «Οι Θετικές Επιστήμες ως Πολιτισμικό Αγαθό - Προσεγγίσεις των Θετικών
Επιστημών εκτός Αναλυτικού Προγράμματος » (Εκ. Ροπή) συμπυκνώνει, με τρόπο
αξιοθαύμαστο, το έργο των εμπνευσμένων εκπαιδευτικών του 2ου Πειραματικού ΓΕ.Λ.
Αθηνών (Ηλίας Ανδριανός - Αλέξανδρος Κατέρης - Μιχάλης Πατσαλιάς) που
δημιούργησαν τον όμιλο «Μαθηματικά και Λογοτεχνία», των ανήσυχων μαθητών του
σχολείου, αλλά και το πνεύμα της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ.
Η ανάγνωση, η αφήγηση, η Λογοτεχνία, η Φιλοσοφία, η Ιστορία και η Τέχνη συνδέονται, σε αυτή την καλαίσθητη έκδοση, με διαφορετικούς επιστημονικούς τομείς, με την ιστορία και τη φιλοσοφία των Μαθηματικών, της Φυσικής και των άλλων Θετικών Επιστημών.
Στις σελίδες του βιβλίου, ο αναγνώστης αντιλαμβάνεται, επίσης, ότι ο κόσμος της εκπαίδευσης και της μάθησης μπορεί να γίνει σαγηνευτικός. Να προκαλέσει με ποικίλους τρόπους το μυαλό, να ενισχύσει στους μαθητές την πεποίθηση ότι η γνώση είναι μια από τις συναρπαστικότερες περιπέτειες στην ιστορία της ανθρωπότητας.
Η ανάγνωση, η αφήγηση, η Λογοτεχνία, η Φιλοσοφία, η Ιστορία και η Τέχνη συνδέονται, σε αυτή την καλαίσθητη έκδοση, με διαφορετικούς επιστημονικούς τομείς, με την ιστορία και τη φιλοσοφία των Μαθηματικών, της Φυσικής και των άλλων Θετικών Επιστημών.
Στις σελίδες του βιβλίου, ο αναγνώστης αντιλαμβάνεται, επίσης, ότι ο κόσμος της εκπαίδευσης και της μάθησης μπορεί να γίνει σαγηνευτικός. Να προκαλέσει με ποικίλους τρόπους το μυαλό, να ενισχύσει στους μαθητές την πεποίθηση ότι η γνώση είναι μια από τις συναρπαστικότερες περιπέτειες στην ιστορία της ανθρωπότητας.
Το βιβλίο περιλαμβάνει τις εισηγήσεις της επιτυχημένης
διημερίδας που διοργάνωσε ο όμιλος Μαθηματικά και Λογοτεχνία του
2ου Πειραματικού ΓΕ.Λ. Αθηνών, τον Μάρτιο του 2015. Πιο συγκεκριμένα, παρουσιάζονται 26
εισηγήσεις που αφορούν την ιστορική εξέλιξη των Θετικών Επιστημών ως εργαλείο
διδακτικής προσέγγισης, ενώ ανάμεσα στα θέματα που εξετάζονται είναι η σημασία
της λειτουργίας των Λεσχών Ανάγνωσης στο σχολείο και η μελέτη της εκλαϊκευμένης
επιστήμης μέσα από τη Λογοτεχνία και τη διδασκαλία των Μαθηματικών και της
Φυσικής.
«Τα κίνητρα που ωθούν τους καλλιτέχνες να ενδιαφερθούν
για τις επιστημονικές εξελίξεις είναι πολλαπλά και συχνά αντιφατικά·
παρουσιάζουν ωστόσο μια εντυπωσιακή διαχρονική σταθερότητα, σημειώνει ο
μαθηματικός και συγγραφέας Τεύκρος Μιχαηλίδης στο κείμενο «Η
πρόσληψη των επιστημονικών εξελίξεων από την τέχνη», που αποτέλεσε και την
κεντρική ομιλίας της διημερίδας.

Στο βιβλίο, η συνάντηση της Επιστήμης με τη Λογοτεχνία
και την Τέχνη εκτείνεται σε πολλές, ενδιαφέρουσες κατευθύνσεις. Από την αφήγηση
ως στρατηγική στη διδασκαλία των Μαθηματικών, μέχρι την καινοτόμο προσέγγιση
της διδασκαλίας του νόμου της κίνησης στο Γυμνάσιο και το πώς
μια ομάδα μαθητών σε μια Λέσχη Ανάγνωσης μπορεί να κατανοήσει μαθηματικές ιδέες
μέσα από τα συμμετρικά έργα του χαράκτη Έσερ.
Τα συμπεράσματα της συγκριτικής ανάγνωσης των
βιβλίων, O θείος Πέτρος και η εικασία του Γκόλντμπαχ του Απόστολου
Δοξιάδη και Tο τελευταίο θεώρημα του Φερμά του Simon
Singh, καθώς και η αξιοποίηση στην
εκπαιδευτική διαδικασία του ενδιαφέροντος των μαθητών για τις δημοφιλείς
τηλεοπτικές σειρές CSI: Miami και Cold Case Files,
παρουσιάζονται σε δύο εισηγήσεις της έκδοσης, επισημαίνοντας το εύρος του
γόνιμου πεδίου Μαθηματικά και Αφήγηση.
Το βιβλίο, το οποίο διαβάζεται με αμείωτο ενδιαφέρον
από όλους όσοι αγαπούν τη Λογοτεχνία και την Επιστήμη, επιβεβαιώνει, με τον
καλύτερο τρόπο, ότι ο κόσμος της εκπαίδευσης μπορεί να γίνει συναρπαστικός.
Αρκεί να υπάρχουν εκπαιδευτικοί με πάθος, αγάπη για τη δουλειά τους, διάθεση
και τόλμη να ακολουθήσουν και διαδρομές εκτός Αναλυτικού
Προγράμματος.
Αναδημοσίευση του άρθρου από την ιστοσελίδα ΘΑΛΗΣ+ΦΙΛΟΙ