Η τέχνη του origami στην εκπαίδευση




Το οριγκάμι ( origami από τα όρι και κάμι, που σημαίνουν το δίπλωμα χαρτιού) είναι η καλλιτεχνία του διπλώματος χαρτιού, ενώ απαγορεύεται το κόψιμό του. Είναι επινόηση των Ιαπώνων. Το οριγκάμι χρησιμοποιεί το δίπλωμα για την κατασκευή πολλών θεμάτων. Το οριγκάμι εξασκούνταν ήδη από την εποχή Edo (1603-1867). Σε μία άλλη τέχνη διπλώματος χαρτιού, με το όνομα κιριγκάμι, το κόψιμο του χαρτιού επιτρέπεται.
Το οριγκάμι δεν χρησιμοποιείται μόνο ως εικαστική τέχνη και τρόπος διασκέδασης, αλλά έχει εφαρμογές και σε τομείς όπως τα μαθηματικά, η αρχιτεκτονική, η ιατρική (σε μεθόδους θεραπείας) κ.ά. 
Στο βίντεο μπορείτε να παρακολουθήσετε τον επιστήμονα και συνεργάτη της NASA Robert Lang, που παράτησε την καριέρα του ως φυσικός για να ασχοληθεί με το χόμπυ του τα οριγκάμι. Κατάφερε όμως οι δυο δρόμοι να συναντηθούν....

Το χαρτί που χρησιμοποιείται για το οριγκάμι μπορεί να είναι οποιοδήποτε τετράγωνο χαρτί. Υπάρχουν όμως και ειδικά χαρτιά, τα οποία είναι πιο ανθεκτικά, αφού δεν σκίζονται και έτσι παίρνουν πιο εύκολα την επιθυμητή φόρμα. Κυκλοφορούν σε πολλούς τύπους και χρώματα ανάλογα με τα μοντέλα που θέλει κανείς να φτιάξει.

Παιδαγωγική αξία του origami

Αλλά δεν αναγνωρίζει μόνο η  Ιαπωνία το origami ως αναπτυξιακό εργαλείο. Στην πραγματικότητα, η Amera Khanam από το ιστολόγιο Α Learner's diary  εξηγεί ότι ο Φρίντριχ Φρέμπελ (Friedrich Froebel), ο νονός του νηπιαγωγείου, ήταν ο πρώτος που εισήγαγε τα origami στην επίσημη εκπαίδευση. 

Ο Φρέμπελ αναγνώρισε την αξία του να  μαθαίνουν τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι και την εξερεύνηση. Θεώρησε ότι η τέχνη του διπλώματος του χαρτιού μπορεί να αποτελέσει μέσο για να ανακαλύψουν τα παιδιά τις αρχές των μαθηματικών και της γεωμετρίας. Ο Φρέμπελ χαρακτήρισε τα origami ως μια τέλεια δραστηριότητα για την ανάπτυξη των παιδιών. Και δεν είναι μόνος, πρόσφατες έρευνες συνέβαλαν στην ενίσχυση του ισχυρισμού του.
Ο Hagit Shalev του Theragami («Εκπαιδευτικό-Θεραπευτικό Πρόγραμμα Origami της Νέας Υόρκης για παιδιά και εφήβους») έγραψε: 


Σε αυτήν πορεία εκμάθησης που λαμβάνει χώρα στη διάρκεια αυτής της δραστηριότητας (όπου ο συντονισμός και οι κινήσεις διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο), υπάρχει συνεχής αλληλεπίδραση της δράσης και της διαδικασίας της σκέψης.Τα παιδιά παρακολουθούν πως κάθε πτυχή του χαρτιού οδηγεί σε μια πιο προηγμένη δομή και πώς όλες οι πτυχές μαζί συντελούν για να δημιουργηθεί μια εύπλαστη κατασκευή όπως η ζωή ... Το Origami είναι μια μέθοδος ενεργητικής έρευνας. Υπάρχει μια σταδιακή εξέλιξη, μια διαδοχική σειρά ερευνών, για νέες σχέσεις των πτυχών και νέες δημιουργικές δυνατότητες που ενθαρρύνουν την πρόοδο νέων ιδεών.


Ο Katrin και ο Yuri Shumakov του Oriland διενήργησαν εκτεταμένη έρευνα σχετικά με την επίδραση του origami στην εγκεφαλική δραστηριότητα των παιδιών σε μελέτη του 2000 με τίτλο "Αριστερός εγκέφαλος και δεξιός εγκέφαλος στην κατασκευή Origami". Αναφέρουν τα εξής: 



Τα ευρήματά δείχνουν πως η κατασκευή origami προκαλεί έντονη αλληλεπίδραση των ημισφαιρίων του εγκεφάλου και αναπτύσσει αποτελεσματικά τις κινητικές, πνευματικές και δημιουργικές ικανότητες των παιδιών.




Η τέχνη της κατασκευής origami απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες καθώς υπάρχει ποικιλία τεχνικών άλλες πιο απλές και άλλες πιο δύσκολες. Τα παιδιά θα λατρέψουν την ψυχαγωγική αυτή δραστηριότητα, ενώ ταυτόχρονα θα διδαχθούν παράλληλα την αξία της υπομονής και της επιμονής στη λεπτομέρεια. 
Εκτός από την απλή διασκέδαση που προσφέρει η ενασχόληση με αυτή τη δραστηριότητα, η κατασκευή origami βοηθά τα παιδιά:
  • Να εξασκηθούν στις λεπτές κινητικές δεξιότητες και στον συντονισμό των ματιών-χεριών
  • Να ακολουθούν οδηγίες
  • Να συγκεντρώνονται
  • Να κατανοήσουν μαθηματικές έννοιες (όπως τα κλάσματα, η συμμετρία, η γεωμετρία)
  • Να εξασκήσουν την ικανότητά τους να επιλύουν προβλήματα

Παρακάτω σας προτείνω μερικά  ενδιαφέροντα βίντεο που βρήκα, αν και υπάρχουν άπειρα για όλες τις ηλικίες:

Καλές κατασκευές!!!

Με πληροφορίες από: Οριγκάμι,  ALL THINGS ORIGAMI FOR KIDS,  ORIGAMI for KIDS IMPROVING CHILDREN'S MINDS ONE FOLD AT A TIME